مركز مشاوره نياوران - مشاوره تلفني و حضوري 26851286 مركز مشاوره نياوران - مشاوره تلفني و حضوري 26851286 .

مركز مشاوره نياوران - مشاوره تلفني و حضوري 26851286

مشاوره زناشويي

مشاوره پيش از ازدواج:
دختر و پسري كه هر دو در خانواده هايي متفاوت زندگي كرده اند و مراحل رشد يكساني نداشته اند بالتبع رفتارها و نگرش هايي خواهند داشت كه گاهي در تضاد باهم خواهند گرفت و تصور يك زندگي آرماني بدون اختلاف سليقه نا ممكن است.
نحوه برخورد افراد با مشكلات و مسائل پيش آمده به مرور زمان مي تواند به ايجاد الگوهايي رفتاري بي انجامد مثلا قهر كردن ، پرخاشگري ، كتك زدن ، مي توانند از نمونه رفتارهاي منفي و احترام گذاشتن ، پوزش ، گذشت كردن از رفتاري مثبت محسوب گردند.
ارزيابي متخصصي روانشناس به صورت مشاهده باليني طي جلسات حضوري و همچنين استفاده از تست هاي مختلف روانشناختي مي تواند آشنايي اوليه را از زوجين تسهيل كند و موارد اختلاف آفرين را پيش بيني نمايد.
در مرحله ي بعد در صورت تمايل طرفين براي تغيير آن خصوصياتي كه بهبود آن سبب ايجاد پيوندي با تفاهم بيشتر آنان مي شود مورد بررسي قرار ميگيرد مثلا اگر فردي تند خشم است و طرف مقابل فردي با وابستگي بالا و كم حرف است ممكن الگوي قهر كردن و كناره گيري و صحبت نكردن سبب شود در طول زمان سردي عاطفي را تجربه نمايند.
لذا در طي جلسات به هر دو آموزش داده مي شود كه به سمت تعادل گام بردارند و به خواسته هاي طرف مقابل آگاه شوند و احترام بگذارند.
ممكن است انتظارات افراد از ازدواج متفاوت باشد مثلا در مورد فرزند آوري و اگر اين مورد در ابتدا مطرح شود و به تفاهمي 50 – 50 برسند دوران بعدي و مراحل حساس را به آساني خواهند گذراند.
ارتباطات عاطفي 
بده بستان عاطفي كه در ازدواج وجود دارد مي تواند با شانه خالي كردن يكي از طرفين از پذيرفتن مسئوليت ، موجب عدم تعادل در اين موازنه گردد . 
آيا شما به اندازه اي كه محبت و عشق مي دهيد حمايت و عشق دريافت مي كنيد؟
با پرسيدن اين سوال برخي به ناكامي هاي خود و انتظارات خود و نحو برآورده شدن توقعات خود اشاره مي كنند و اگر زوجين به صورت منطقي و نه هيجاني بتوانند برنامه اي را براي چنين مواردي به كمك روانشناس تنظيم كنند ترسشان از مشكلاتي كه در آينده پيش خواهد آمد كاهش مي يابد و اين كم شدن اضطراب مي تواند به همراه آموزش مهارت هاي حل مساله به لحظات شاد دو نفر تبديل شود.
واقعيت نگري در مقابل توهم و رويا 
همه مي دانيم كه زماني كه عاشق مي شويم كور مي شويم و بسياري از ضعف ها و كاستي هاي طرف مقابل را نمي بينيم يا توجيه مي كنيم . اتفاقا مي بايست قبل از ازدواج ، چشم ها را خوب باز كرد و عيب ها و توانمندي ها را ديد و درست و عقلاني انتخاب كرد.
گاهي تصميم گرفتن سخت مي شود و ترجيح مي دهيم واقعيت ها و كاستي ها و سياهي ها را نبينيم و به خود اميد دهيم وعده دهيم كه اوضاع جور ديگري كه ما مي خواهيم مي شود اما واقعيت چيز ديگري را مي گويد 
مشاوره قبل از ازدواج به افراد كمك مي كند كه با عقل خود و نه صرفا با تكيه بر احساسات و هيجانات مثبت و منفي خود انتخاب هاي مهم زندگيشان را انجام دهند .
آگاهي درد دارد و توهم شيرين و لذت بخش است و ما در سراسر زندگيمان انتخاب ميكنيم كه كدام يك را ببينيم و مطابق با آن رفتار كنيم . مثلا شما عاشق مردي معتاد شده ايد و بسيار به او دل بسته ايد به اين اميد كه او ترك خواهد كرد و او هم اين قول را به شما داده كه شما را دوست دارد و براي شما حاضر است هركاري كند و خود را تغيير دهد.
عاقلانه اين است كه با اين فرد ازدواج بكنيد و يا نه ؟ مشاوره قبل از ازدواج به شما كمك خواهد كرد كه اولوبت هاي مورد نياز خود را به درستي بسنجيد و به خاطر به دست آوردن اهدافتان ، از برخي لذت هاي آني چشم پوشيد و يا خود را تغيير دهيد.
كمك گرفتن از متخصص نشانه ي ضعف نيست بلكه نشاندهنده شعور و هوش است.
اگر شما مي توانستيد به تنهايي و بدون استرس خود را بيرون قضيه ببينيد و انتخاب كنيد و مسئوليت زندگي خود را كاملا بپذيريد و ديگران را مقصر ندانيد و سرزنش نكنيد به راحتي مي توانستيد انتخاب هاي مهم را انجام دهيد و اين ها همه توانمندي ها و مهارت هايي است كه در مشاوره هاي فردي به آن پرداخته مي شود و وقتي كه مي توان اين آموزش ها را كسب كرد و زندگي بهتري را براي خود و اطرافيان ساخت چرا كه نه؟
شما لياقت داشتن بهترين زندگي و ارتباطات را داريد و مي توانيد با قوي كردن و ساختن خودتان به اين مو هبت ها دست يابيد.
هرگونه مقاومت در برابر تغيير كردن مي تواند ناشي از برخي موارد شخصيتي در فرد باشد كه مشاوره مي تواند با كم رنگ كردن و از ميان برداشتن اين موانع ، افراد را در برقراري ارتباط بهتر باهم ياري كند.
اعتماد در ازدواج 
اگر شما به همسرتان اعتماد نداريد مي بايستي به مشاوره مراجعه كنيد خيانت و سوءظن داشتن به همديگر مي تواند نشانه ي كم رنگ شدن عشق بين زوجين باشد. وقتي در اتاق مشاوره ، نگراني خود را با صداي بلند بيان مي كند و مهارت هاي حل مساله را فرا مي گيرد مي توانيد براي ساختن آينده اي بهتر تلاش هاي مفيد انجام دهيد . شك كردن و يا چك كردن همسرتان راهي مناسب براي پي بردن به احساسات واقعي او نيست و چه بسا احترام كاهش يابد و با انجام رفتارهاي نامناسب ، شرايط را از آنچه كه هست بدتر كنيد .
زماني كه در انتخاب همسرتان تنها به دوست داشتن اكتفا نكنيد و با شناخت روحيات و شخصيت خود اياشن از مشكلات آينده جلوگيري كنيد مي توانيد با اطمينان بيشتري به خانواده اي كه تشكيل مي دهيد اعتماد كنيد.
وجود استرس ها و اتفاقات ناگوار مي توانند خلق و خوي افراد را تحت تاثير قرار دهند و براي پشت سر گذاشتن راحت تر بحران ها مي توان از مشاوره تخصصي سود جست و راحت تر و سريع تر از اين موانع گذر كرد .
مشاوره طلاق 
اگر فكر مي كنيد كه در روابط تان به بن بست رسيده ايد و قصد طلاق داريد مي بايستي ابتدا به روانشناس مراجعه كنيد و زماني را براي صحبت كردن در مورد اين موضوع اختصاص دهيد . در طي چند جلسه ممكن است شما به اين نتيجه رسيد كه صرفا از موضوعاتي دلخور هستيد و اگر اين موارد برطرف نشود عشق شما پابرجاست . پس عاقلانه تر اين است كه مدت زماني را صرف كنيد و برخي خصوصيات رفتاري و الگو هاي فكري خود را عوض كنيد شايد نتيجه اي متفاوت بگيريد . از آنجا كه گاهي طلاق راهي بدون بازگشت است و خسارت هاي عاطفي زيادي به افراد مخصوصا بانوان و كودكان وارد مي كند مي بايست سنجيده تصميم گرفت و نه صرفا به علت وجود هيجانات منفي صورت مساله را پاك كرد.
مسئوليت پذيري و مشاوره
زماني كه از احساسات و افكار خودتان با روانشناس صحبت مي كنيد به موارد بسياري در مورد خودتان پي مي بريد مواردي مثل ترس ها ، خشم ، ضعف ها ، علائق و...
با هوشيار شدن به جنبه هاي پنهان وجودتان مي توانيد خود را رشد دهيد و از زندگي فعلي كه خوشايند شما نيست آزاد گرديد . البته روانشناس اصلي خود شما هستيد كه در بدنتان زندگي مي كنيد و آشنايي بيشتري با خود داريد و متخصص فقط مربي شما است كه شما را راهنمايي مي كند كه چطور با مسائل زندگيتان برخورد كنيد و آنها را حل كنيد.
وقتي مسئوليت زندگي خود را بر عهده مي گيريد و انگشت اشاره را از ديگران به خودتان بر مي گردانيد و ديگر دنبال مقصر نمي گرديد مي توانيد در لحظه حال زندگي كنيد و كنترل افكار و اعمالتان را در دست بگيريد.
هرگاه شما پي ببريد كه خودتان سازنده اصلي زندگييتان هستيد تلاش مي كنيد كه برخي موارد را تغيير دهيد و ديگر منتظر تغيير كردن شرايط بيروني نمي نمايند.
اگر شما مسوليت زندگي خود را به دوش گيريد مي توانيد مطمئن باشيد كه افرادي كه مانند شما مسئوليت پذير و سالم هستند در زندگي شما نقش مهم تري ايفا خواهند كرد و افراد غير قابل اعتماد از دايره دوستان و اطرافيان شما خود به خود حذف خواهند شد ، لذا براي سالم تر و آگاهانه تصميم گرفتن مي بايست خود سازي كرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ اسفند ۱۳۹۵ساعت: ۰۳:۰۰:۲۸ توسط:افتخار حميدي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :