مركز مشاوره نياوران - مشاوره تلفني و حضوري 26851286 مركز مشاوره نياوران - مشاوره تلفني و حضوري 26851286 .

مركز مشاوره نياوران - مشاوره تلفني و حضوري 26851286

روانشناسي شبكه هاي اجتماعي

منظور دوستيابي نيز استفاده كرد گرچه حدود دوستي بهتر است قبل تعريف شود عكس هايي كه در پروفايل گذاشته ميشود و يا اطلاعاتي كه گاه دردسرساز مي‌شود و هك شدن ها را مي بايد در نظر داشت به طور كلي محافظ بودن در برابر ريسك

كردن در دادن يا گرفتن اطلاعات مربوط به تعيين كننده اين است كه فرد تا چه حد پيشروي. خواهد كرد و با پيش‌بيني بهنگام مي توان از آسيب هاي بعدي جلوگيري كرد.
ريسك‌هاي حساب‌شده و از روي برنامه با قمار كردن متفاوت است گاهي فرد آبروي خود را بر سر ميز قمار مي‌گذارد و درصد تخفيف بالاست لذا اگر در پي استفاده از اين شبكه هاي اجتماعي هستيد موارد ايمني را رعايت كنيد و سنجيده گام برداريد.
دوستي از سر نياز جنسي با دوستي اجتماعي سالم و سازنده متفاوت است چه در دنياي واقعي چه در دنياي مجازي و شبكه هاي اجتماعي اعتماد كردن بيجا به ديگران هم آغاز حماقت كننده است كه سوار ماشين فردي غريبه شده ايد.
چرا مهارتهاي ارتباطي را نمي آموزيم كه در دنياي واقعي با افراد دوستان برخورد كنيم و اين قدر تنها و افسرده شويم كه پناه بيريم به شبكه هاي اجتماعي و همانطور كه تحقيقات علمي نشان داده اند رابطه مستقيمي بين استفاده از اينترنت و شبكه هاي اجتماعي و افسردگي وجود دارد اين رابطه دو طرفه است بدين معني كه حماقت كه استفاده بي رويه از اينترنت سبب افسردگي ميشود افسرده ها هم به نسبت اوقات بيشتري را در شبكه هاي مجازي مي گذرانند كه همگي حاكي از نداشتن ارتباط اجتماعي دوستي سالم در دنياي واقعي است البته به جز كساني كه به علت نوع شغل شان مجبور است كه ساعاتي را جلوي كامپيوتر بگذرانند.
چرا در فردي ديگر به دنبال ويژگي‌هاي مثبت مي گرديم ،كه كم بود آن را در خود حس كنيم اگر غمگين هستيم ارتباط با فردي شاد را مي طلبيم غافل از اينكه شادي در درون خود ماست و انسان شاد همتايي شاد خود را چه در فضاي مجازي و چه در فضاي واقعي خواهد يافت به جاي پاك كردن صورت مسئله به فكر كردن حل آن باشيم شادي را در خود بيافزاييم و با خود به همه جا ببريم كمي سكوت كني و به درون خود برويم.
گاهي وقتي درون خود را جستجو مي كنيم سرشار از تاريكي و سياهي خود را مي‌يابيم پست و باره از خود فرار مي كني و به گوشي خود آويزون نمي شويم و مي‌خواهيم به خود ثابت كنيم كه دوستان زيادي داريم و ما دوست داشتني و جذاب هستيم پس عضو شبكه هاي اجتماعي مي شويم با همه سر صحبت را باز مي كنيم تا به همه انرژي مثبت مي دهيم و پيام هاي انرژي بخش ميفرستيم اما درونم آن همواره تشنه محبت است.
شبكه هاي اجتماعي دوستيابي اين خلاء دروني را به طور كاذب با هوشمندي برآورد مي‌كنند البته اين به معناي بد بودن همه روابط نيست منظور ما تشخيص شماست كه در دنياي واقعي و چه فضاي مجازي كه چه نوع دوست مناسب و همخوان شماست و ريسك انتخاب همسر مناسب در كجا ها بسيار بالاست و در ازاي اين ريسك چه به دست مي آوريد و چه از دست ميدهيد.
جدول سود و زيان به كشيد يكي از مهم ترين تمرينات اين است كه خودتان به كمك متخصص بسنجيد چه چه براي شما خوب است و چه زيان آور نمره گذاري كنيد و انتخاب كنيد.
چرا مدام در پي يافتن دوست هستيم چون انساني اجتماعي هستيم و نمي‌توانيم منزوي باشيم اما چه نوع دوستي مناسب شماست كمي فكر كنيد به خودتان مثلاً نكات مثبت من ،زيبا هستم هيجان‌هاي مثبت را دوست دارم به افراد به راحتي اعتماد مي‌كنم.
نكات منفي من كمرو هستم و غمگين هستم شتاب‌زده عمل مي‌كنم ورزش نميكنم.
چنين جدولي مي تواند پيش بيني كننده اين باشد كه فرد به علت تجربه هيجان هاي مثبت و چه تاب زده عمل كردنش و كم تحركي شبكه هاي اجتماعي دوستيابي را محل امني براي برقراري ارتباط بدانند و آنجا كه راحت اعتماد مي‌كند و خطرات موجود جان مي سنجد يا مورد سوء استفاده قرار گيرد و يا دچار رابطه مخرب با فردي افسرده شود .
حال شبكه اجتماعي را محكوم مي كنيم و يا فردي را كه او را مورد سوء استفاده قرار داده؟
در اتاق درمان مسئوليت عمل انجام شده بر عهده خود فرد است در نتيجه فردي كه خودش غمگين بوده و بر روي روابط اجتماعي و مهارتهاي ارتباطي كار نكرده مثل من چنين نتيجه اي خواهد گرفت چه در دنياي واقعي و چه در دنياي مجازي و شبكه هاي اجتماعي 
به همين سادگي مي‌توان از علم روانشناسي استفاده كرد و سود و زيان را سنجيد.
با شناخت خود مي توان به روابط مخرب پا نگذاشت و پس از اصلاح نقاط ضعف خودتان فردي كه در شأن شماست به سوي شما جلب مي شود و هر دو از روي نياز رشدي و نه نياز كمبودي به هم وصل مي شويد و موجبات پيشرفت همديگر را فراهم مي كنيد.
روانشناسي حكم كلي قطعي نمي دهد بلكه با گرفتن تست هاي روان شناختي و شناخت ويژگي هاي شما گام به گام تا جاييا پيش مي‌برد كه به اهداف و آرزوهايتان مي‌رسيد البته مي‌توان به زور و خشم هم اهداف رسيد اما چه بهتر كه با شادي و آرامش و رضايت به آرزوهاي بزرگمان برسيم بدون له كردن ديگران دوست داريم شما روابطي شاد و عاشقانه و سالم داشته باشيد و با هم همخواني باشيد گاهي مردم فكر مي‌كنند اگر براي مشاوره هاي همخوان بودند و يا عدم همخوان بودند با همديگر پيش روانشناس بروند آنها را از هم جدا مي‌كنند لذا نمي‌آيند و زماني به روانشناسان رجوع مي‌كنند كه درصدتخفيف شان بسيار زياد است در حاليكه روانشناس در پي پيدا كردن همخوان هاي موجود بين شماست و به شما كمك مي كنند جزئيات كوچكي را كه بر سر آنها اختلاف داري برطرف كنيد حتي اگر در شبكه اجتماعي دوستيابي با فردي آشنا شده ايد قبل از آنكه به همخوان بودن و با شخصيت خودتان مطمئن نشده ايد از ارتباط با او در دنياي واقعي خودداري كنيد و اين كار تشخيص را به متخصص واگذار كنيد.
شبكه هاي اجتماعي دوستيابي سبب اعتياد به اينترنت هم ميشود با ترشح هورمون دوپامين و ديگر هورمون هاي تقويتي و تشويقي قسمتي از مغز كه موجب حال خوب و شادي در فرد مي‌گردد تحريك ميشود مثل هم با آمدن هر پيام تازه و صداي پي ام شما شرطي مي شويد و منتظر پيام بعدي هستيد و اينگونه دوست داريد تعداد پيام‌هاي بيشتر و بيشتر شود اما پس از مدتي احساس كلافگي مي كني در حالي كه حافظه گوشي شما پر شده است شما همچنان تشنه محبت باقي مانده ايد.
خود را دوست بداريد زماني را به خود اختصاص دهيد و كارهاي لذت بخش كه مطابق سليقه شماست انجام دهيد مثل موسيقي گوش كنيد شمع روشن كنيد ماساژ برويد و يا سيب زميني سرخ كرده بخوريد بله همه اينها فعاليت هايي است كه بهتر از بي حركتي و ميخكوب شدن به صفحه رايانه است منفعل نباشيد تحريك كنيد روزانه ۱۰ دقيقه نرمش بهتر از ورزش نكردن است. اگر افسرده هستيد و اميد اين داريد به باشگاه بدنسازي برويد حسابي چاق شده ايد مي توانيد از تنفس عميق ديافراگمي استفاده كنيد اما همه اينها زماني اثربخش است كه بر روي باورها و يا هيجانات و احساسات روحي خود كار كنيد شبكه هاي اجتماعي دوستيابي استفاده از تكنولوژي و آسان سازي روابط است اما نوع روابط و حدود آن را خودتان تعيين كنيد كنترل زندگيتان را خود به دست گيريد و بهترين انتخاب ها را انجام دهيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۵۱:۱۶ توسط:افتخار حميدي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :