مركز مشاوره نياوران - مشاوره تلفني و حضوري 26851286 مركز مشاوره نياوران - مشاوره تلفني و حضوري 26851286 .

مركز مشاوره نياوران - مشاوره تلفني و حضوري 26851286

نوروفيدبك چيست ؟


حال اين متود درماني نوين براي انسان مانند يك آينه عمل مي كند ما هر روز با نگاه كردن به آيينه متوجه نقص و اشكالات موجود در ظاهر خود مي شويم در واقع آينه ما را نسبت به وضعيت ظاهري و و نقش هاي احتمالي موجود در آن آگاه مي كند تا اين آگاهي و شناخت به ما كمك مي كند تا در جهت رفع نقص هاي موجود در وضعيت ظاهري خود اقدام كنيم.
نوروفيدبك شيوه درماني بر مبناي تغيير در امواج مغز است به اين معنا كه امواج مغزي مختلفي داريم نام موج آلفا با بتا تتا دلتا كه اين امواج بر حسب دامنه و طول موج از هم تفكيك مي شود و ميزان شان در حالت هاي مختلف رواني متغير است.
پس اين روش به ما ياد مي دهد امواج مغزي خود را در بهترين حالت تنظيم كنيم تا بهترين عملكرد را داشته باشيم به اين معنا كه اين متد فعاليت هاي مغزي بسياري را به خود نشان مي دهد و بيمار يا تمركز بر روي ذهن خود مي‌تواند نسبت به فعاليت‌هاي مغزي خود آگاهي كسب نمايند . در نوروفيدبك سنسورهايي كه الكترود ناميده مي شود بر روي پوست سر بيمار قرار مي گيرد و اين سنسورها فعاليت الكتريكي مغز فرد را ثبت و در قالب امواج مغزي به او نشان داده ميشود.
به زبان ساده تر در جلسه اول از سر بيمار تست اوليه گرفته مي شود كه در اين است كه نقشه مغزي يا QEE نام دارد نشان مي دهد كه بيمار چه اختلال يا اختلالاتي مبتلا است و اين نقشه مغزي هم بيمار را مطرح از شرايط موجود از خود مي شناساند و هم درمانگر را كمك مي‌كند با توجه به اختلال موجود از پروتكل درماني مناسب در جلسات و زمان استفاده نماييد.
در جلسه درمان در مقابل بيمار يك مانيتور قرار مي گيرد و بازي هاي شبيه سازي شده كه در واقع خود امواج مغزي فرد است در قالب بازي تصاوير پخش ميگردد بيمار با تمركز بر روي بلندي و آرامش عضلاني خود شروع به بازي پيش رو فرد هم صداي امتيازه خود را مي شنود و هم افزايش تعداد امتيازات خود را مي بينند در نتيجه تشريح مي‌گردد براي ادامه بازي و افزايش و حفظ تمركز خود اما به محض اينكه تمركز خود را از دست بدهد و حواسش پرت شود هدايت بازي را از دست ميدهد و افزايش امتياز متوقف مي گردد در اين صورت متوجه مي شود تمام تلاش خود را براي برگرداندن شرايط تمركز و افزايش امتياز انجام مي‌دهد.
نوشته مهم در اينجا اين است كه هدايت بازي و تصاوير از طريق دستمزد حركات بدن و غيره انجام نمي گردد بلكه با تمركز بر روي ذهن خود صورت مي‌گيرد و اين شرطي سازي يعني تشويق افزايش امتياز و تنبيه و دست دادن امتياز ثبت مي‌شود بيمار پي به شرايط نامحدود و مسلوب امواج مغزي خود پي برد و سعي نمايد با حفظ شرايط متنوع وضعيت توليد امواج مغزي خود را اصلاح نمايد.


برخي كاربردهاي درماني نوروفيدبك:
درمان بيش فعالي _كم توجهي با نوروفيدبك 
درمان اختلال يادگيري با نوروفيدبك 
درمان اختلال خواب با نوروفيدبك 
ارتقاء عملكرد مغز با نوروفيدبك 
درمان اوتيسم با نوروفيدبك 
افزايش حافظه كوتاه مدت و غيره با نوروفيدبك 
در حال حاضر بسياري از ورزشكاران در كشورهاي پيشرفته و همچنين بسياري از سازمان هاي معتبر جهاني از جمله ناسا جهت ارتقاء مهارت هاي ذهني و افزايش هماهنگي جسم و ذهن از اين روش استفاده مي‌كنند.
به عنوان مثال تيم ملي ايتاليا تيم آث ميلان و بسياري از بزرگان طلاي المپيك مثل پيرس رسما اعلام كرده اند براي آمادگي مسابقات از نوروفيدبك استفاده مي‌كنند و نكته مهم اين است كه اين متدها براي درمان اختلالات طراحي نشده است كه براي ارتقا و افزايش حافظه كوتاه مدت بسيار مفيد مي باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۱۰:۳۳ توسط:افتخار حميدي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :